Oivalluksia ja omakohtaisia kokemuksia stressistä ja sen hallinnasta

Suvi VainioHenkinen hyvinvointi, Kokonaisvaltainen hyvinvointi, StressiLeave a Comment

Stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa ihmiseen kohdistuu niin paljon haasteita ja vaatimuksia, että sopeutumiseen käytettävissä olevat voimavarat ovat tiukoilla tai ylittyvät.” (Terveyskirjasto)

Stressi on osa jokaisen elämää. Aihe, joka puhuttaa ja on yhteiskunnallisestikin tärkeä hyvinvoinnin ja työkyvyn näkökulmasta. Asia, joka tunnistetaan, mutta jolle ei välttämättä tehdä mitään. Miksi?

En koe kuormittuvani helposti. Tunnistanko oman stressin?

Aihetta purkaakseni lähestyin sitä omakohtaisten kokemusten kautta. Olen ollut ajoittain stressaantunut, mutta stressini on ollut onneksi tähän asti lyhytaikaista ja tilapäistä. Minun jos kenen tulee kuitenkin kiinnittää jatkossa enemmän huomiota palautumiseen, sillä elän niin sanottuja ruuhkavuosia. Olen kahden päiväkoti-ikäisen lapsen äiti ja tuore yrittäjä. Olen päiväkodin vanhempainyhdistyksessä ja vien lapsia harrastuksiin. Teen työn ohessa lisäopintoja (äitiyslomalla suoritin toisen akateemisen tutkinnon, kesällä opiskelin pelillistämistä ja tällä hetkellä suoritan brain based coaching pätevyyttä). Toimin vapaaehtoisena mentorina Suomen sosiaalipsykologit ry:ssä ja minulla on oman yrityksen ohella toinen työ.

Ensimmäinen askel on tunnistaa kuormittavat tilanteet. Tunnistan jo välillä kuormittuvani, mutta en ole silti tietoisesti hyödyntänyt stressiä lieventäviä menetelmiä kotona. En siis ennen kuin perehdyin aiheeseen enemmän alkusyksystä yrittäjäkumppanini laatiman 10 päivää stressittömämpään elämään kurssin kautta. Tein ensimmäistä kertaa kotona tietoisia hengitysharjoituksia ja oivalsin siihen liittyen uusia asioita, mutta samalla heräsi kiinnostus ymmärtää aihetta sekä omia ajattelumallejani syvemmin. En koe kuormittuvani helposti ja halusin ymmärtää niitä keinoja, joita olen tiedostamattani hyödyntänyt ja jotka ovat osa arkeani. Halusin myös ymmärtää, että miksi jotkut tuntuvat kestävän paremmin stressiä kuin toiset?

Oivalluksia stressistä – miksi jotkut kestävät stressiä paremmin?

Stressinsietokykyä voi kehittää ja moni tekeekin niin tietämättään. Aiheesta lukiessani huomasin, että minulla on hyviä rutiineja, jotka suojaavat stressiltä. Jaan tässä muutamia keskeisiä oivalluksia omasta toiminnastani.

Hauskuus
Kaikki tarvitsevat keinoja purkaa stressiä ja jos se ei ole tietoista, tapahtuu se tiedostamatta ja automaattisesti. Vapaa-aika ja elämykset ovat olleet minulle aina tärkeitä arvoja. Kiire ja stressi nollautuvat tehokkaasti lomalla tai jotain hauskaa tehdessä. Mistä sinä voisit saada voimaa arkeesi?

Positiivisuus
Olen ihminen, joka on taipuvainen näkemään asioita eri perspektiiveistä ja löytämään myös ne haasteet ja ongelmat. Tärkeintä on kuitenkin se, miten haasteet kohtaa. Olen opetellut viime vuosina positiivisuutta ja pyrin suuntaamaan huomioni pääasiassa kasvuun ja tulevaan. Olen myös löytänyt ympärilleni paljon ihmisiä, jotka antavat energiaa, eivät vie sitä. Positiivisuus vähentää stressiä.

Asenne ja suhtautumistapa
Asiat pysyvät minulla tietyssä perspektiivissä. Rakastan aiheita, joita opiskelen ja saan niistä energiaa. Ja vaikka myös mielenkiintoiset työtehtävät veisivät helposti mennessään, pakottavat lapset ja perhe hölläämään välillä. Vastoinkäymisen sattuessa en jää vellomaan negatiivisuuteen, vaan jatkan eteenpäin. Pitkälti kyse on asennoitumisesta ja taidosta päästää irti.

Uskon myös itseeni ja omaan osaamiseni ja suhtaudun moneen asiaan melko rennosti. Jos sinun on vaikeaa ottaa rennommin, niin opettele päästämään irti edes vähän. Voiko jotain oikeasti vakavaa tapahtua jos sanot ei tai teet asian toisin? Ja jos tapahtuu, niin mitä siitä voi oppia? Asiat ovat yleensä korjattavissa tavalla tai toisella ja niillä on tapana järjestyä.

Joustavuus
Elämä ja kokemukset ovat opettaneet joustavuutta. Olen haastanut itseäni ja koetellut rajojani. Aivot muovautuvat ja muodostavat uusia yhteyksiä tekojemme ja ajatustemme seurauksena. Vuosien varrella huomaan koulineeni itsestäni joustavan ja sopeutuvan. En hätkähdä helposti muutoksia tai uusia tilanteita.

Jos ahdistut uusista tilanteista, niin mieti, miten voisit haastaa itseäsi pienin askelin ja oppia luottamaan enemmän itseesi. Se kasvattaa stressinsietokykyä


Älä mieti liikaa asioita, joihin et voi vaikuttaa

Keskityn yleensä asioihin, joihin voin itse vaikuttaa. Jos en, niin annan asian olla ja yritän pitää sen pois mielestä. Älä käytä liikaa kapasiteettiasi asioiden murehtimiseen, jotka eivät ole sinun vaikutusvallassasi.

Näiden ajatusten pohjalta sekä aiemmasta stressivalmennuksesta saamiemme palautteiden pohjalta loimme uuden 6 viikon mittaisen valmennuksen, jossa tulen jakamaan omia kokemuksiani, vinkkejä sekä tietoa ajanhallinnasta ja aivojen toiminnasta Johannan vinkkien ja työkalujen lisäksi.

Voit myös lukea aiempia stressiin liittyviä artikkelejamme täältä:

Tiesitkö tämän työstressin haitoista

Henkilöstön surffailu innernetissä tuo menestystä yritykselle

Share this Post

About the Author

Suvi Vainio

Twitter

Kauppatieteen maisteri, palvelumuotoilija ja sosiaalipsykologi, joka yhdistää psykologista ja käyttäytymistieteellistä tietoa hyvinvointiin ja organisaatioiden kehittämiseen. Brain-based coach. Auttaa organisaatioita kehittämään työntekijäkokemusta, kulttuuria, HR- ja johtamiskäytäntöjä ja johtamaan muutostilanteita, coachaa ja valmentaa yksilöitä ja tiimejä. Ota yhteyttä: suvi.vainio(at)diwello.fi

Kuka?

Suvi Vainio

Kauppatieteen maisteri, palvelumuotoilija ja sosiaalipsykologi, joka yhdistää psykologista ja käyttäytymistieteellistä tietoa hyvinvointiin ja organisaatioiden kehittämiseen. Brain-based coach. Auttaa organisaatioita kehittämään työntekijäkokemusta, kulttuuria, HR- ja johtamiskäytäntöjä ja johtamaan muutostil......

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.