Kun kauppatieteilijästä tuli valtiotieteilijä ja lopulta palvelumuotoilija

Suvi VainiopalvelumuotoiluLeave a Comment

Kuulin ensimmäisen kerran termistä nimeltä palvelumuotoilu kahdeksan vuotta sitten. Elettiin vuotta 2011, kun työtehtäväkseni annettiin vetää palvelumuotoilun koulutus yrityshautomoille ja sparrata niiden yrittäjäasiakkaita aiheesta eri puolilla Suomea. Onneksi työparinani oli Palmun konsultti, joka vastasi pääosin sisällöistä.

Ei siinä mitään, projekti käyntiin ja menoksi. Ehkä uskallan nyt tunnustaa, että oikeasti pidin palvelumuotoilua muotiterminä ja vähän hölynpölynäkin. En saanut ajatuksesta vielä silloin kiinni. Enpä olisi silloin arvannut, että nyt, yli kahdeksan vuotta myöhemmin valmistun Laurean YAMK tutkinnosta palvelumuotoilu pääaineenani.

Palvelumuotoilun käsite, osaaminen ja mallit ovat kehittyneet valtavasti kahdeksassa vuodessa. Tänä päivänä palvelumuotoilu on ratkaisu- ja ihmiskeskeistä, kokonaisvaltaista kehittämistä, jossa hyödynnetään monialaista asiantuntijuutta luovien, visuaalisten, osallistavien, toiminnallisten ja ymmärrystä lisäävien menetelmien avulla.

Muotoiluajattelua voidaan käyttää apuna ongelmien ratkaisussa, tavoitteiden luomisessa sekä uusien asiakas- tai työntekijäkeskeisten palveluiden kehittämisessä. Koulutus on saanut minut arvostamaan aiempaa enemmän osaavan palvelumuotoilijan työtä. Alan osaajalta vaaditaan laajaa osaamista niin erilaisista menetelmistä ja visuaalisuuden hyödyntämisestä kuin myös liiketoiminnasta ja ihmistieteistä. Koen, että palvelumuotoilu on liima, jonka kautta voin hyödyntää kaikkia aiempia oppejani niin kauppatieteestä kuin sosiaalipsykologiastakin.  

Erittäin opettavainen vuosi on takana. Erilaisia projekteja on tehty yhteistyössä yritysmaailman kanssa ja tiiviissä tahdissa. Olen halunnut erityisesti laajentaa tietopohjaani digitaalisten palveluiden kehittämisestä ja ketteristä menetelmistä ja olen innostunut Leanista ja Kanbanista. Tutuksi ovat tulleet niin sprintit kuin käytettävyys. Visuaalisuuden hyödyntäminen on tullut pysyvästi osaksi työkalupakkiani. Kevään pohdin erityisesti palvelumuotoilun soveltamista sisäisessä kehittämisessä ja HR-kontekstissa ja sillä tiellä ollaan.

Oletteko keränneet työntekijä- tai asiakasymmärrystä? Haluaisitteko uudistaa palveluita tai prosesseja tehokkaalla ja hauskalla tavalla? Tai onko työyhteisössä haasteita, joihin tulisi tarttua? Olisiko aika luoda jotain ihan uutta?  Haluan tuoda oppejani palvelumuotoilun soveltamisesta kehittämisessä ja HR:ssä jatkossa myös asiakkailleni. Ensimmäiset askeleet otin keväällä viedessäni läpi laajemman palvelumuotoilua HR:ssä soveltavan projektin ja vetäessäni HR-asiantuntijoille kouluspäivän HR palvelumuotoilusta. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää! Voit lukea palvelumuotoilusta ja tarjoamistani palveluista täällä: http://www.diwello.fi/palvelumuotoilu/.

Kuka?

Suvi Vainio

Kauppatieteen maisteri, palvelumuotoilija ja sosiaalipsykologi, joka yhdistää psykologista ja käyttäytymistieteellistä tietoa hyvinvointiin ja organisaatioiden kehittämiseen. Brain-based coach. Auttaa organisaatioita kehittämään työntekijäkokemusta, kulttuuria, HR- ja johtamiskäytäntöjä ja johtamaan muutostil......

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.