Henkilöstön surffailu innernetissä tuo menestystä yritykselle

Suvi VainioHenkinen hyvinvointi, Kokonaisvaltainen hyvinvointi, Mindfulness, StressiLeave a Comment

Tapamme kommunikoida ja tehdä työtä on muuttunut radikaalisti viimeisen 10 vuoden aikana siirtyessämme yhä digitaalisempaan ja nopeatahtisempaan maailmaan. Slack, Twitter, Skype, padit, email, kännykkä, Instagram, Facebook, Snapshat, Youtube, Vimeo ja monet muut kommunikaatiokanavat ovat kätemme ulottuvilla käytännössä 24/7. Joskus tuntuu, että aivot eivät pysy perässä, sillä ne eivät ole tottuneet tällaiseen informaatiotulvaan, jatkuviin keskeytyksiin ja ”moniajoon” kirjaimellisesti eri kanavilla yhtä aikaa. Myöskin aika on tuntunut kutistuvan ja muutoksen nopeus kiihtyvän. Aikaisemmin vuorokaudessa oli käytettävissä 24 tuntia. Nyt tuntuu, että joku on nypännyt siitä ainakin 4 tuntia pois. Digitaalisuus on mahdollistanut myös sen, että voimme käytännössä tehdä työtä koska vain, ja missä ja milloin vain. Niin hyvässä kuin pahassakin.

Uusi tapamme tehdä töitä vaatii myös uusia tapoja lepuuttaa aivoja

Uudenlainen tapamme tehdä töitä vaatii aivoiltamme paljon ja toisaalta se vaatii myös hyviä itsensä johtamisen taitoja, kykyä priorisoida, keskittyä olennaiseen ja uusia työkaluja rauhoittaa ajatuksia informaatiotulvan ja multitaskaamisen aikakaudella. Mutta kuinka monella meistä on nuo työkalut käytössä? Ihminen on tutkitusti tuottavampi, luovempi ja onnellisempi, kun hän pääsee tekemään töitä flow-tilassa ja sopivassa stressitasossa. Haasteena kuitenkin on, että tuohon tilaan on vaikeampi nykyään päästä kovassa kiireessä ja jatkuvan muutoksen keskellä, liiallisen paineen alaisena ja eri kanavista tulevien viestien keskeyttäessä ajatusten virtaa taukoamatta. Tarvitsemmekin siis uusia työkaluja ja tapoja löytää fokus kiireen keskellä, rauhoittaa mieli hyvään uneen ja hyviä itsensä johtamisen taitoja erottaa työ ja vapaa-aika, silloin kun ne haluaa erottaa. Miten tämä sitten tapahtuu ja mitä työkaluja on käytettävissä?

Innernetistä parempaa keskittymiskykyä, stressinhallintataitoja ja luovuutta

Mitä enemmän aikaa viettää internetissä ja multitaskaamisessa, sitä tärkeämpää on, että löytää aikaa myös innernetissä surffailuun. Eli mikä siis on innernet? Innernet on aikaa sinulle itsellesi. Aikaa selkiyttää ajatuksia, miettiä rauhassa omia tai yrityksesi tavoitteita, aikaa olla offline, aikaa miettiä, mikä sinulle on todella tärkeää. Aikaa jättää sähköpostit hetkeksi vastaamatta ja aikaa rentoutua sohvalla ja olla tekemättä mitään. Aikaa antaa aivojen levätä.

Innernet on myös siitä hyvä, että se on saavutettavissa missä ja milloin vain. Hiljaisilla kävelylenkeillä, meditoimalla, joogaamalla, harjoittamalla mindfulnessia, sulkemalla hetkeksi kaikki sosiaalisen median kanavat ja ilmoitukset kännykästä, hengittämällä 2 minuuttia syvään sisään ja ulos, istumalla hetki yksin neuvotteluhuoneessa tai syömällä tietoisesti keskittyen ruokaan ja siitä saatavaan nautintoon. Tapoja on lukuisia, ne on vain otettava päivittäiseen käyttöön töissä ja vapaa-ajalla toimiakseen.

Stressin- ja mielenhallinta näkyy myös yrityksen menestyksessä

Osa moderneista yrityksistä Suomessa ja Suomen rajojen ulkopuolella ovat jo alkaneet ymmärtämään stressin- ja mielenhallinnan sekä hyvän itsensä johtamisen merkityksen yrityksen menestykselle. Esimerkiksi Googlella jo 3000 työntekijää on käynyt Search Inside Yourself -mindfulness-ohjelman, Aetnalla 13 000 työntekijää on osallistunut mindfulness-ohjelmaan. Edelläkävijäyritykset ovat ymmärtäneet, että edellämainittujen taitojen harjoittaminen ja niissä itsensä kehittäminen ei ole vain virkistystoimintaa vaan johtavat luovuuteen, parempaan keskittymis- ja päätöksentekokykyyn, pienempiin sairaspoissaoloihin ja ennenkaikkea parempaan läsnäoloon. Parempi läsnäolo, luovuus ja stressinhallintataidot taas näkyvät yrityksen ”pehmeiden” lukujen lisäksi myös ”kovissa” luvuissa. Aetnan käymän mindfulness-ohjelman tuloksina ovat olleet muun muassa 36 % pienemmät stressitasot, 62 minuuttia tuottavampi viikoittainen työaika, mikä dollareissa mitattuna tarkoittaa n. 3000 dollaria parempaa vuosittaista tuottavuutta per työntekijä.

Käy kytkeytymässä omaan sisäiseen verkkoosi

Jaamme tästä linkistä videon, joka auttaa kytkeytymään omaan sisäiseen verkkoosi. Videolla oleva harjoitus sopii erinomaisesti aamuun, mutta voit tehdä sen käytännössä juuri silloin kun koet tarvitsevasi pientä taukoa ja selkeyttä ajatuksiin. Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, niin muistathan, että uusi ”10 päivää stressittömämpään elämään” kurssimme alkaa verkossa maanantaina 18.9. Lue lisää ja ilmottaudu mukaan kurssille täällä

Miltä harjoitus tuntui? Miltä työpäivä harjoituksen jälkeen tuntui tai oliko harjoitus sinulle jo entuudestaan tuttu? Kuulemme mielellämme ajatuksiasi ja kokemuksiasi harjoituksista, joten jätä vaikka kommenttia tai ota suoraan yhteyttä meihin.

Share this Post

About the Author

Suvi Vainio

Twitter

Kauppatieteen maisteri, palvelumuotoilija ja sosiaalipsykologi, joka yhdistää psykologista ja käyttäytymistieteellistä tietoa hyvinvointiin ja organisaatioiden kehittämiseen. Brain-based coach. Auttaa organisaatioita kehittämään työntekijäkokemusta, kulttuuria, HR- ja johtamiskäytäntöjä ja johtamaan muutostilanteita, coachaa ja valmentaa yksilöitä ja tiimejä. Ota yhteyttä: suvi.vainio(at)diwello.fi

Kuka?

Suvi Vainio

Kauppatieteen maisteri, palvelumuotoilija ja sosiaalipsykologi, joka yhdistää psykologista ja käyttäytymistieteellistä tietoa hyvinvointiin ja organisaatioiden kehittämiseen. Brain-based coach. Auttaa organisaatioita kehittämään työntekijäkokemusta, kulttuuria, HR- ja johtamiskäytäntöjä ja johtamaan muutostil......

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.