5 asiaa, jotka sinun tulisi tietää digitaalisten hyvinvointivalmennusten ostamisesta

Suvi VainioHyvinvointiohjelma, Kokonaisvaltainen hyvinvointiLeave a Comment

Länsimaissa on tyypillistä yhdistää hyvinvointi terveydenhoitojärjestelmään ja sairauksien hoitoon. Hoidamme oireita usein lääkkeillä kiinnittämättä huomiota ihmiseen kokonaisuutena. Yksi iso ongelma on myös se, etteivät esimiehet tunnista alaistensa pahoinvointia. Moniin oireisiin kuten masennukseen ja kuormittumiseen voitaisiin vaikuttaa varhaisella puuttumisella ja liikunnan, oikean ravitsemuksen ja stressinhallinnan avulla.

Suomessa asiaan on viime vuosina herätty kasvavassa määrin hallitusta myöden ja ennaltaehkäisevään toimintaan kannustetaan aiempaa enemmän. Terveystrendi näkyy erilaisten verkossa toteutettavien liikunta ja painonpudotusvalmennusten sekä terveyssovellusten lisääntyneinä määränä ja uusia tulee jatkuvasti.

On positiivinen asia, että ennaltaehkäisevään toimintaan aletaan panostaa entistä enemmän, mutta erilaisten toimenpiteiden vaikutukset jäävät helposti lyhytaikaisiksi. Moni valmennus tai hyvinvointiohjelma ei vielä hyödynnä käyttäytymistieteellistä tietoa ja tutkimustuloksia, jotka kertovat siitä, mikä oikeasti toimii ja mikä ei.

Listaamme alla viisi tekijää, joita kannattaa vaatia digitaalisilta hyvinvointivalmennuksilta saadakseen mahdollisimman pysyviä tuloksia:

1) Yksilöllisyys
Huomioiko ohjelma yksilöllisyyden? Mikäli ohjelma ei huomioi sinua yksilönä, jäävät tulokset ja motivaatio yleensä lyhytaikaiseksi. Ihmisillä on erilaisia motivaatiotekijöitä, tarpeita ja lähtötilanteita ja samat harjoitukset eivät toimi kaikille. Yleensä myös käyttäytymistieteelliseen tietoon perustuvat ohjelmat ovat muita kustannustehokkaampia ja vaikuttavampia

2) Luottamus
Onko palveluntarjoajalla riittävä kokemus ja ymmärrys yksilöllisistä tekijöistä? Pyrkivätkö he kestäviin tuloksiin ja vaikuttavuuteen lyhytaikaisten tavoitteiden sijasta? Tehdäänkö muutoksia asteittain isojen harppauksien sijasta, jolloin onnistumistodennäköisyys on parempi?

3) Sosiaalisuus / kannustus / kontakti valmentajaan
Tarjoaako ohjelma riittävää tukea ja voitko tarvittaessa sitouttaa myös läheisiäsi mukaan muutoksiin? Tarjotaanko ohjelmassa yhteisöllistä tukea? Saatko tarvittaessa kontaktin valmentajaan? Sosiaalinen tuki on tärkeää kaikessa onnistumisessa.

4) Itseohjautuvuus ja omat oivallukset
Auttaako ohjelma sinua hallitsemaan omaa elämääsi ja toimintatapaasi vai tulevatko kaikki ohjeet ulkoa annettuina? Tutkimusten mukaan sisäinen motivaatio eli omaehtoisuus on keskeistä uusien tavoitteiden onnistumisessa

5) Kokonaisvaltaisuus
Koska kokonaisvaltaiset ohjelmat huomioivat yksilön ja terveyden eri näkökulmat, on niillä parempi onnistumisen todennäköisyys kuin vaikka laihdutusohjelmilla, jotka luovat hetkellistä motivaatiota, mutta saavat aikaan vain harvoin pysyviä tuloksia. Ohjelmilta kannattaa vaatia myös joustavuutta

Lisäisitkö jotain tähän listaan? Jaa oma kokemuksesi digitaalisista valmennuksista alla.

Share this Post

Kirjoittajasta

Suvi Vainio

Twitter

Kauppatieteen maisteri, palvelumuotoilija ja sosiaalipsykologi, joka yhdistää psykologista ja käyttäytymistieteellistä tietoa hyvinvointiin ja organisaatioiden kehittämiseen. Brain-based coach. Auttaa organisaatioita kehittämään työntekijäkokemusta, kulttuuria, HR- ja johtamiskäytäntöjä ja johtamaan muutostilanteita, coachaa ja valmentaa yksilöitä ja tiimejä. Ota yhteyttä: suvi.vainio(at)diwello.fi

Kuka?

Suvi Vainio

Kauppatieteen maisteri, palvelumuotoilija ja sosiaalipsykologi, joka yhdistää psykologista ja käyttäytymistieteellistä tietoa hyvinvointiin ja organisaatioiden kehittämiseen. Brain-based coach. Auttaa organisaatioita kehittämään työntekijäkokemusta, kulttuuria, HR- ja johtamiskäytäntöjä ja johtamaan muutostil......

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.